It’s the weekeeeeend yeah

Fredag! Jag har förmĂ„nen att fĂ„ vara pĂ„ vĂ€g hem redan sĂ„hĂ€r i lunchtid för att avnjuta ytterligare en lĂ„nghelg. Minimal nĂ€rvaro i skolan denna vecka verkligen, men desto mer lĂ€sning hemma och desto snabbare tempo nĂ€r vi vĂ€l Ă€r pĂ„ plats. Det Ă€r verkligen enorma mĂ€ngder info som ska sitta i ryggmĂ€rgen pĂ„ kort tid och kunna kombineras vertikalt och horisontellt och framlĂ€nges och baklĂ€nges under TIDSPRESS och med stresspĂ„slag. 

Genom skolan erbjuds vi crossfit-inspirerade pass nĂ„gon gĂ„ng i veckan och anledningen till att jag fĂ„r fara hemĂ„t sĂ„ tidigt idag Ă€r faktiskt att jag vĂ€ljer att hoppa över dem. Delvis Ă€r jag inget fan av crossfit och delvis försöker jag begrĂ€nsa omrĂ„dena dĂ€r min prestationsĂ„ngest gör livet surt för mig. Imorse hade vi brottning och dĂ€r Ă€r Ă„ngesten PÅTAGLIG och jag kan till och med vara grinig kvĂ€llen innan, sover ofta dĂ„ligt osv. I det lĂ€get kĂ€nns det ganska onödigt att stressa upp mig för ytterligare ett moment nĂ€r jag har fungerande egen trĂ€ning och dessutom bra hjĂ€lp pĂ„ hemmaplan. Blir egentligen bara en anledning att mĂ„ dĂ„ligt över att prestera i en trĂ€ningsform som inte ens riktigt passar mig, vilket kĂ€nns onödigt. Nog om det, man vĂ€ljer sina strider helt enkelt. KvĂ€llens fundering blir om det Ă€r klokt att skala ner stressmomenten eller om jag borde exponera mig Ă€nnu mer för dem. Fobier tex botar man ju genom överexponering för det man Ă€r rĂ€dd för, men i det hĂ€r lĂ€get tror jag att man riskerar att hamna i en ond spiral istĂ€llet. Vad tror ni? 

(null)     



Cornelia:

Ibland behöver man faktiskt backa, men kan hĂ„lla med om att det Ă€r svĂ„rt att avgöra om man ska pusha sig lite mer eller tillĂ„ta sig att backa av. Jag tĂ€nker att vi tjejer oftast Ă€r rĂ€tt bra pĂ„ att pusha oss sjĂ€lva sĂ„ kĂ€nner man att man behöver backa sĂ„ har man nog rĂ€tt i det... Kanske kan du gĂ„ med i ett senare skede nĂ€r tex brottningen kĂ€nns mer okej? Vad Ă€r det i Crossfit som gör att det inte kĂ€nns rĂ€tt för dig? Är det helt fel trĂ€ningsform (inte sĂ„ insatt vad som skiljer Crossfit frĂ„n "vanlig gymtrĂ€ning") sĂ„ kan du ju bara slĂ€ppa det tĂ€nker jag...

Fredrika:

Desto mer desto bÀttre gÀller inte hÀr. Du har sÀkert stenkoll sjÀlv nÀr du rider en hÀst som tycker nÄgot Àr jobbigt hur mycket du ska vÄga utmana utan att det ska bli kollaps. UngefÀr samma mÄ vÀl gÀlla en sjÀlv tÀnker jag, man fÄr ta det lite försiktigt och utmana med mÄtta. Utbildningen hade ju för guds skull inte tagit Är att bli klar med om man förvÀntades kunna och vara bekvÀm med allt frÄn start.
Har du bestÀmt dina mÄl och din ambitionsnivÄ pÄ utbildningen? Och Àr de utformade efter dig? Desto mer man baserar sin nivÄ pÄ nÄgon annans prestation eller bedömning, som att man vill vara "bÀst" eller ha ett visst betyg, desto mer kontroll försvinner frÄn en sjÀlv vilket jag kÀnner ger stress, obehag och en kÀnsla av otillrÀcklighet. NÀr jag pluggar försöker jag sÀtta mÄl att jag ska kÀnna att jag behÀrskar och kÀnna mig trygg med nÄgot istÀllet för att fÄ ett visst betyg, jag vill inte lÄta nÄgon annan bestÀma om jag ska fÄ kÀnna mig nöjd. HÀmtar aldrig ut tentor, kÀnner inte att det ger mig nÄgot.

Kommentera inlÀgget hÀr: