Upp och hoppa

Godmorgon godmooooorgon! 
Efter en riktigt nice sovmorgon sĂ„ har yours truly nu proppat i mig en liten omelett till frulle och ska sticka ivĂ€g till gymmet en svĂ€ng innan det bĂ€r ivĂ€g till skolan för förelĂ€sning mellan 13-15. Idag smackar jag Ă€ntligen igĂ„ng med mitt nya gymschema och ska se hur det kĂ€nns. Det Ă€r egentligen inte sĂ„ mycket nytt, har mest Ă€ndrat set/repetitioner i basövningarna och - hör och hĂ€pna - lagt in RÖRLIGHETSTRÄNING bĂ„de som uppvĂ€rmning pĂ„ alla styrkepass och som ett eget pass som jag ska köra minst en gĂ„ng/vecka. Rörlighet Ă€r det TRÅKIGASTE jag vet att trĂ€na men jag inser att min kropp verkligen behöver stretchas och tĂ€njjas lite, sĂ€rskilt i bröstrygg och höft. Av den anledningen har jag snott en massa övningar frĂ„n Styrkelabbets grundare som inte Ă€r sĂ€rskilt komplicerade, ger effekt och som gĂ„r relativt snabbt att utföra. Förhoppningsvis ska jag med andra ord klara av att hĂ„lla igĂ„ng den biten nu i nĂ„gra veckor och se om det gör nĂ„gon skillnad.  
 
Kan ibland kÀnna stress över att det Àr sÄ mycket man "borde" göra för sig och sin kropp. Yoga Àr bra för kropp och sjÀl, styrketrÀning Àr viktigt, en viss mÀngd konditionstrÀning behöver man och sÄ fÄr man inte glömma att Àta rÀtt saker i i rÀtt mÀngd och kontrollera sina sömncykler för sover man för lite kan man fÄ alzheimer i förtid. DÀrutöver ska man jobba med sin ekonomi, spara si och sÄ mycket/mÄnad, pensionsspara i rÀtt fonder, investera i rÀtt saker, jobba med mindfullness för att inte blir stressad och sÄ Àr karusellen igÄng. Det stressar mig ibland att man omöjligt kan hinna med alla dessa parametrar utan att bli stollig i huvudet, haha.. Men jag tÀnker att man fÄr vÀlja vilka delar av hela cirkusen man kan och vill ha med i sin vardag. 
 
Anyway. Nu ska jag knata bort till gymmet och se om jag kan utrÀtta lite bÀnkpress och annat skoj. Ha det! 
 
Bild frĂ„n en svunnen tid rent formmĂ€ssigt, haha 😅
 
Maria:

Man kan nog fÄ ut fördelar frÄn bÄde yoga, mindfulness och meditation av styrketrÀning eller vilken annan aktivitet som helst om man fÄr till att verkligen bara vara i sin kropp och koncentrera sig pÄ rörelsen. SÄklart det Àr bra med rörlighetstrÀning, men det fixar du ju pÄ egen hand.

Tycker det Àr intressant hur yoga som ofta Àr dyrt att gÄ pÄ fÄtt nÄt slags monopol som den absolut bÀsta trÀningsformen om man dessutom vill sÀnka blodtryck och vara nÀrvarande. Klart att den kan hjÀlpa till med en instruktör som fÄngar upp ens koncentration, men det dÀr flowet nÀr tankarna saktar ner och man liksom landar i kroppen kan man ju lika gÀrna hitta pÄ en promenad eller pÄ löpbandet..

Svar: Klokt sagt, hĂ„ller med dig! Framförallt tycker jag att yoga blivit nĂ„got slags överklassgympa som Ă€r dyrt och vĂ€ldigt ”flĂ„digt”. Men precis som du sĂ€ger tror jag absolut att man kan uppnĂ„ samma inre lugn pĂ„ annat vis, det Ă€r sĂ€kert individuellt.
Danai

Kommentera inlÀgget hÀr: