Halvhalt

ÄNTLIGEN lyckas jag fĂ„ upp det hĂ€r inlĂ€gget till er, sorry att det har dröjt sĂ„ lĂ€nge! 
 
Det har iallafall varit jÀtteroligt och intressant att lÀsa era kommentarer och Äsikter om halvhalter. Det finns sÀkerligen inget rÀtt eller fel, som i allting inom ridsporten sÄ handlar det vÀl om att hitta nÄgon som fungerar för just ens egna hÀst. men jag tÀnkte iallafall tala om hur jag ser pÄ halvhalter och hur samt nÀr jag gör dem. Om inte annat sÄ Àr det intressant att jöÀmföra hur olika man faktiskt rider. 
 
För mig finns det tvÄ typer av halvhalter. Den ena Àr den klassiska yttertygeln. Oftast Àr ytterhanden stödhand. Varför? Vad har man ytter- och innertygel till? Jo, tyglarnas funktion Àr (enligt min humble opinion) att:
  1. KĂ€nna om hĂ€sten har lika mycket stöd i bĂ€gge sidor. Är stödet ojĂ€mnt Ă€r hĂ€sten sned nĂ„gonstans. Analysera och fundera pĂ„ hur kusen ska bli rak och börja om. 
  2. Innertygeln Àr till för att trycka in bakkÀrran pÄ hÀsten under sig. NÀr jag tar i innertygeln vill jag att hÀsten ska svÀnga (utan fördröjning) och stampa in inner bakben under kroppen. Varför? Jo för hur tusan ska jag annars fÄ den att vÀnda pÄ en femöring i en omhoppning? Det hjÀlper inte hur mycket jag bankar med ytterskÀnkeln om hÀsten inte kan vÀnda blixtsnabbt för innertygeln. Det Àr en mycet snabbare effektivare hjÀlp, och hÄller dessutom in bakkÀrran pÄ rÀtt plats - vilket en bankande ytterskÀnkel inte kan göra utan att man Àven tar i tygeln - dito. 
  3. Yttertygeln Àr en stödtygel i de allra flesta rörelser. Det Àr den för att hÀsten ska gÄ "in i yttertygeln". NÀr hÀsten pÄ framförallt böjda spÄr ligger jÀmnt pÄ yttertygeln och stÀller sig korrekt innebÀr det att den roterar tornutskotten Ät rÀtt hÄll och dÀrmed arbetar korrekt. Det kan den aldrig göra om den hÀnger i innerhanden eftersom det i sig triggar en felrotation dÀr vikten och energin försvinner ut i det yttre frambenet. I vissa specifika rörelser har man stödet pÄ inner, men bÄde jag och ni, kÀra lÀsare, Àr nog lÄngt ifrÄn dÀr Àn. Det tar vi i ett eget inlÀgg.
 
 
SÄ. Nu nÀr vi har rett ut det dÀr sÄ ska jag förklara halvhalt pÄ yttertygeln. NÀr jag tar i yttertygeln sÄ vill jag att kÀnslan ska bli att hÀsten stampar till och lyfter. Med andra ord Àr den ett hjÀlpmedel för att sÀtta hÀsten pÄ bakdelen eller helt enkelt kontrollera att hÀsten arbetar pÄ sin bakdel. Det Àr en reaktion man mÄste trÀna in tills den sker i direkt samband med att man tar i yttern, och det Àr faktiskt sjukt bra att trÀna pÄ det med tömkörning.
Den hÀr typen av halvhalt Àr suverÀn att anvÀnda mitt i en övning eftersom hÀsten alltid (eller Ätminstone i 99% av fallen) kommer att vÀlja minsta motstÄndets vÀg och gÀrna falla framÄt i en övning sÄ smÄningom eftersom det alltid kommer att vara enklare att felrotera, lÀgga sig pÄ bogen osv Àn att bÀra sig korrekt, sÀrskilt i nya, lite svÄrare övningar/rörelser. SÀg att man gör en  diagonalsluta. NÄgonstans under den slutan sÄ kommer hÀsten att falla framÄt pÄ sitt ena (förmodligen yttre) framben och dÄ Àr det klockrent att bara kunna ta i yttertygeln (dÀr ju det huvudsakliga stödet finns) och PANG sÄ Àr hÀsten pÄ plats igen. Det Àr inga stora handgemÀng jag pratar om, bara en liten pÄminnelse för hÀsten att fortsÀtta kriga pÄ. Mycket effektiv. 
 
Den andra halvhalten jag anvÀnder mig av sitter i sÀtet och benen. NÀr man anvÀnder sÀtet sÄ handlar det om vikthjÀlper sÄklart, och jag upplever attd et blir bÀst om jag tÀnker att jag spÀnner lÀnden/korsryggen och vinklar bÀckenet framÄt sÄ att man verkligen kommer NER i sadeln. Det gÀller ju dock att inte "sitta till" för mycket dÄ hÀsten istÀllet kan uppleva det som framÄtdrivande. Samtidigt som jag gör detta sÄ klÀmmer jag med lÄren och knÀna. Detta Àr en inlÀrd broms och fungerar oftast inte direkt utan krÀver 1 miljon övergÄngar dÀr det kÀnns som om man klÀmmer av hÀsten pÄ mitten innan den sitter och ger en bromsande effekt. Denna halvhalt anvÀnder jag mig av innan jag pÄbörjar en ny rörelse. Den Àr till för att fÄ en effektiv inbromsning dÀr hÀsten samlar ihop sig inför en ny övning. Precis som en lÀsare skrev sÄ sÀnks tempot en aning men energin ska vara kvar. 
 
Man kan sÀkert anvÀnda de hÀr olika halvhalterna som man vill, men jag vÀljer att anvÀnde dem pÄ det hÀr sÀttet för att jag tycker att det Àr smidigast. Mitt i en övning anvÀnder man oftast vikthjÀlper och ben till annat och dÄ kan det bli vÀldigt klurigt att "sitta tillbaka" hÀsten och bibehÄlla flytet i övningen, medan ett snabbt pill pÄ yttertygeln Àr mycket enklare och hinns med överallt. 
 
Hoppas jag skrivit pÄ ett flrstÄeligt sÀtt för er. KÀnner mer och mer att jag mÄste skaffa mig en kameraman som kan filma allting jag skriver om, haha.. 


Kommentera inlÀgget hÀr: